تبلیغات
حدیث - نفس پیامبر


شخصیت قرآنى امیر مومنان )علیه السلام( بی نظیر است. به این آیه بنگرید:

فمن حاجك فیه من بعد ما جاءك من العلم فقل تعالوا تدع ابناءنا و ابناءكم و نساءنا و نساءكم و انفسنا و انفسكم ثم نبتهل فنجعل لعنت الله على الكاذبین«1» ؛ پس هر كس محاجه كند با تو در او (عیسى)، پس بگو بیایید بخوانیم پسران ما و پسران شما را و زنان ما و زنان شما را و نفوس ما و نفوس شما را، بعد تضرع كنیم، پس قرار دهیم لعنت خدا را بر دروغگویان



 در این آیه كریمه براى اهل نظر نكاتى است كه به دو نكته اشاره مى شود:


1- آنچه ائمه تفسیر و حدیث بر آن متفق هستند این است كه مراد از ابناءنا حسن و حسین علیه السلام و مراد از نساءنا فاطمه زهرا علیها السلام و مراد از(( انفسنا )) على بن ابى طالب علیه السلام است‏ «2» و در این مورد حدیثى را ذكر مى كنیم كه فخر رازى در تفسیر آیه مذكور، آورده است و خلاصه آن این است:

هنگامى كه رسول خدا (صلى الله علیه و آله) دلایل را بر نصاراى نجران اقامه كرد و آنها بر جهل خود اصرار داشتند، فرمود: خدا به من امر كرده است كه اگر حجت را قبول نكنید، من با شما مباهله‏ كنیم. گفتند: یا ابالقاسم بر مى گردیم و در كار خود نظر مى كنیم، بعد نزد تو مى آییم؛ چون بازگشتند به عاقب، كه صاحب راى آنها بود گفتند: یا عبدالمسیح تو چه مى بینى؟ گفت: اى جماعت نصارى، شما معرفت پیدا كردید كه محمد نبى مرسل است و كلام حق را در امر عیسى براى شما آورده؛ به خدا قسم، هرگز قومى با پیغمبرى مباهله‏ نكردند كه كبیر آنها زنده بماند و صغیرشان پرورش یابد، اگر این كار را بكنید مستاصل مى شوید، اگر اصرار دارید كه دست از دینتان برندارید با او وداع كنید و به شهرهاى خود برگردید رسول خدا بیرون آمد، حسین را در آغوش و دست حسن را گرفته و فاطمه پشت سر آن حضرت و على پشت سر فاطمه و به آنها فرمود: كه چون دعا كردم شما آمین بگویید.

اسقف نجران گفت: اى جماعت نصارى، من چهره هایى را مى بینم كه اگر از خدا بخواهند كه كوه را از جاى خود بردارد، به آن وجوه و رخساره ها از جا بر مى دارد؛ مباهله نكنید كه هلاك مى شوید و تا قیامت بر روى زمین نصرانى نخواهد ماند

مسیحیان از مباهله شانى خالى كردند و به صلح راضى شدند. پس از مصالحه رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: قسم به كسى كه جانم به دست اوست، هلاكت بر اهل نجران نزدیك شد، اگر مباهله و ملاعنه مى كردند به صورت میمون و خوك مسخ مى شدند و وادى بر آنها آتش مى شد و سال بر نصارى نمى گذشت مگر این كه همگى هلاك مى شدند.

2- و كلمه (انفسنا)، دلیل خلافت بلافصل امیر المومنین علیه السلام است، زیرا با وجود نفس تنزیلى به نص كتاب كه امتداد وجود پیغمبر است، جانشینى شخص دیگرى معقول نیست.


این عید، از اعیاد بزرگ شیعه است که همت علما و فضلا را میطلبد که آن را درمیان جامعه احیا کنند
ان شاءالله تعالی

______________________________

(1) آل عمران (3) آیه 61

(2) سنن الترمذى ج 5 ص 302 تحفه الاحوذى ج 8 ص 278 فتح البارى ج 7 ص 60 جامع البیان ج 3 ص 408 الجامع الاحكام القرآن ج 4 ص 104 تفسیر البغوى ج 3 ص 361 تفسر روح المعانى ج 3 ص 188





طبقه بندی: احادیث اعتقادی،  پاسخ به شبهات،  مناسبت ها، 
برچسب ها: مباهله، نفس پیامبر، امیر المومنین،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : پنجشنبه 18 آبان 1391 | توسط : فاتح صدوق